miekeko2012.reismee.nl

Halong Bay

Om half acht vetrekken we met een minibus naar Halong Bay. We rijden bijna 4 uur al slingerend en hotsend naar de kust. De chauffeur doet een wedstrijdje, om het snelst en met ware doodsverachting de beste plek op de weg in te nemen. Gelukkig hebben we een goede beschermengel en komen heelhuids aan. Aan de kust is het mistig en erg druk. We hebben een plaats op eeen Vietnamese jonk samen met 14 anderen. We gaan een dag en een nacht varen over Halong Bay. Door Unesco beschermt wereld erfgoed.

De omgeving is prachtig met al die rotsen die steil uit het water omhoog steken. Door de mist is het een vreemde gewaarwording. Het is net een scene uit de film van the pirates of the carribbian met Jack Sparrow. Aan boord krijgen we heerlijk te eten, fresh seafood en nog meer locale heerlijkheden. We zitten op het dek en de wereld glijdt langs ons heen. We bezoeken een enorm grote grot met druipsteenformaties. Hier wil iedereen wel heen en dat merk je.

Jammer dat het door het tourisme erg druk is. Er varen erg veel boten rond en dat hoor je en dat ruik je. Ze lopen allemaal op diesel. Op sommige boten klinkt luide muziek en mensen kunnen het niet laten om troep overboord te gooien. Ko maakt van de gelegenheid gebruik door te gaan kajakken. Zo kan hij tot vlak bij de rotsen komen en zelfs onder door varen.

Het een bijzondere belevenis om mee te mogen maken.