miekeko2012.reismee.nl

Sapa

Bezoek aan de bergstammen.

Op tijd wakker zonder wekker. Ik heb een uur nodig om een beetje in beweging te komen. Wat een spierpijn. Ko heeft een beetje last en dus wel medelijden met me. Ik lijk wel een oude vrouw van tachtig! Na het ontbijt gaan we weer op weg om dit keer de Red Mzong en de Red Dzau te bezoeken. Aan ded rand van de weg worden we uit de bus gezet en dan begint de trektocht van drie uur. Berg op en berg af, over stapstenen en smalle paadjes langs rijstvelden.

Een erg mooie omgeving maar je moet wel goed kijken waar je loopt. Soms lopen we in de mist, dan weer in de zon. Onderweg woeden we begeleidt door vrouwen uit het dorp. Ze lopenmet hun blote voeten op slippertjes en klimmen of dat het niks voorstelt. Het kost me veel moiete om omhoog te lopen, we zitten op ruim 2500 mtr. en dat merk je best wel. De gids zegt steeds dat het om de bocht vlakker wordt, niet dus!! Eindelijk komen we bij een dorpje en daar gaan we eten bij de mensen thuis. Deze mensen leven zo afgelegen dat er geen weg naar toe loopt , alleen kleine voetpaden. Alles wat ze hebben wordt dus op de rug vervoert. De lunch wordt traditioneel klaargemaakt op een houtvuur en smaakt heerlijk. Spring rolls, chicken en pork, vegetables en sticky rice. Erg lekker. We krijgen er een eigen gestookt rijstwijntje bij, niet lekker wel sterk.Na afloop kunnen we spulletjes van de vrouwen kopen, ze hebben erg mooi handwerk bij zich.