miekeko2012.reismee.nl

De trein naar Sapa

Wat een belevenis.

De trein reis duurt dus negen uur en je probeert dus te slapen! Nou vergeet het maar. De wagon schudt, wiebelt, stuitert, piept en kreunt. Onze wagon had vierkante wielen ( kedengedeng, kedengedeng, enz) en de trein stopte onderweg 5 keer waaronder een noodstop!! Gelukkig was er niks aan de hand. Je ligt dus in een smal bedje van 60 cm breed en 180 lang, Het is donker maar je hoort veel lawaai. De treinsteward vond het nodig om zijn collega,s op de hoogte te houden net buiten onze deur en liep veel heen en weer. Gebroken komen we in Sapa aan. Bij het hotel is er nog geen kamer voor ons dus niet douchen. Het ontbijt maakt veel goed en dat is maar goed ook want om 9 uur gaan we al op een terktocht met gids om de dorpen en hun bevolking te ontmeoten. Hier leven Black Mhong, Red Dzau. en Flower Mhong. Dit zijn bergvolkeren die heel traditioneel leven en werken. Een erg mooie maar zware tocht. We klimmen en klauteren berg op en af langssmalle glibberige paadjes. We zien veel mensen en komen op diverse plekken waar ze wonen en werken.

Terug in het hotel eindelijk douchen. Na ruim 24 uur is dit na vandaag echt nodig. We zitten tot halverwege onder de modder! 'Smiddags zei de gids dat hij nog een leuke wandeling wist en het zou niet zwaar zijn!! Nou dat was dus niet waar. Heel veel trappen!! Aan het eind van de dag kon ik niet meer lopen. Wat een spierpijn, ik had houten stokjes als benen en kon geen trap meer op.